Tuesday, January 18, 2011

Ponggal Festival = Thanksgiving


My 1st experience menyaksikan Pesta Ponggal di depan my naked eyes. Pesta Ponggal merupakan pesta keramaian bagi merayakan hasil tuaian padi bagi orang Hindu.

Tempat kejadian adalah di Taman Sri Sutera di Pengkalan. Mostly penduduk taman tu adalah Indian. So time we all sampai utk fetch Sattya, masing2 sedang memasak Nasi Ponggal dekat depan rumah masing2. 

Just Sattya je yg tengah membuta. Panggil2 tak berjawab. Sementara tunggu Sattya bersiap, Geetha & her mum bawak we all jalan2 sekitar taman. Tengok pesta yg diraikan. Pergi dari sebuah rumah ke sebuah rumah. Macam pergi beraya pulak.

Ohhh . . . thank you aunty . . . thank you Geetha . . .


~melukis KOLAM depan rumah Geetha~


KOLAM ni dibuat drpd tepung beras. Then dicampur dgn pewarna. Bukan water color ye tapi pewarna makanan. Lepas tu create la apa2 corak kat atas lantai depan rumah.


~Nasi Ponggal dimasak bwh tebu~tradition~konon2 nasi jadi sedap & manis~





~beginilah rupanya Nasi Ponggal~
~yang  hitam seketui tu kismis ye~
~gila manis sampai boleh terkencing~

Rasa Nasi Ponggal ni manis ala2 kuih sugi gitu. Nasi Ponggal ni dimasak dalam clay pot. Ingredient yg digunakan adalah beras, susu, minyak sapi, gula merah, kismis, kekacang.


~eyppp!!! jgn masuk lagi . . . dah sudah masak pandai2 kemas ye~


~haaa...tau takut~kalau idak main tinggal je~

Nak tau pasal Pesta Ponggal ni dgn detail lagi silalah ke sini ye @ kat sini pun boleh . . .

No comments:

Method Statement for Ultrasonic Pulse Velocity

Work Methodology Construction Procedure Identify and mark test location. Measure path length of test location. Apply grease o...